פתיחת עוסק פטור – מס הכנסה

אל תזרקו את הכסף שמגיע לכם לפח! פנו לייעוץ מיידי!

באנר - המרכז לרואי חשבון
השאירו פרטים
ללא התחייבות!

פתיחת עוסק פטור - מס הכנסה

יש לכם רעיון לעסק? אתם מוכנים להשקיע את כל כולכם לתוך העסק? מעולה, אבל כדאי שתפעלו תחילה על פי חוק אם אתם לא רוצים שהעסק ייסגר על ידי הרשויות… אל תדאגו, התהליך הוא פשוט וההשקעה הכספית היא מינימלית. לפניכם מדריך של פתיחת עוסק פטור – מס הכנסה.

 

מתי יש לפתוח עוסק פטור?

כל הכנסה של העסק חייבת להיות מדווחת, לכן פתיחת עוסק פטור במס הכנסה היא קריטית עוד לפני שהתחלתם לעבוד. הוצאה לא מדווחת יכולה לגרור קנסות ועונשים על בעל העסק. חשוב לוודא שאתם אכן עומדים בקריטריונים של עוסק פטור ולא עוסק מורשה. בדקו מה צפי מחזור ההכנסות השנתי שלכם, אם הסכום עומד על למעלה מ- 100,491 ש"ח, אתם כבר לא נחשבים לעוסק פטור אלא לעוסק מורשה וההתנהלות היא שונה לחלוטין. מלבד לכך, ישנם מקצועות שנחשבים ישירות לעוסק מורשה, לא משנה כמה אתם מרוויחים – מקצועות אלה קשורים ברפואה, הנהלת חשבונות, ראיית חשבון, וטרינריה ועוד (יש לעיין ברשימה המלאה).

פתיחת עוסק פטור – מס הכנסה הוא השלב השני בתהליך

פתיחת עוסק פטור במס הכנסה הוא השלב שמגיע מיד לאחר שמילאתם את כל הטפסים הנדרשים במשרדי מע"מ. לאחר מילוי הטפסים מול פקיד השומה תקבלו תעודת עוסק פטור, אך זה לא סוף התהליך עדיין. כעת, עליכם להגיע פיזית למשרדי מס הכנסה הקרובים ביותר לבית העסק בכדי למלא טפסים אודות העסק, בעל העסק (טופס 5329). ניתן  להגיע עם הטופס מוכן כבר וכך תקצרו את התהליך, תוכלו למצוא את הטופס באתר רשות המיסים. עליכם להגיע עם תעודת זהות וספח, צילום תעודת זהות, תעודת עיסוק (אם יש), אישור ניהול חשבון בנק או צ'ק מבוטל ובקשה לפטור מניכוי מס במקור, רצוי לשמור צילום חתום על ידי פקיד שומה.

 

כעת, מה שנותר לכם לעשות הוא להגיע למשרדי ביטוח לאומי ולהצהיר על פתיחת עוסק פטור. גם במשרדי ביטוח לאומי תצטרכו למלא טפסים באותו נוהל של משרדי מע"מ ורשות המיסים. לאחר מספר ימים אחרי פתיחת עוסק פטור במס הכנסה תקבלו מכתב המודיע על פתיחת התיק. יש לעיין בקפידה על המכתב, לבדוק מהי שיטת הנהלת החשבונות בה אתם מחויב (שיטה זו נבחרת לפי סדר גודל העסק ולפי תחומו). לאחר פתיחת התיק אתם רשאים להתחיל לעבוד כעצמאיים.

 

 

פתיחת עוסק פטור – האם תהליך זה צריך ליווי?

פתיחת עוסק פטור במס הכנסה אינו תהליך מסובך מדי, אך רצוי מאוד להיעזר ברואה חשבון. הסיבה לכך היא שרואה החשבון מכיר את התנהלות הרשויות ויודע איך נכון למלא את הטפסים הנדרשים. כאשר אין לכם שום ידע בסיסי על הרשויות, הנתונים שאתם תכתבו עלולים לפגוע בעסק. תפקידו של רואה החשבון הוא למנוע תקלות כאלה, ולהפוך את העסק שלך לרווחי ביותר.

פתיחת עוסק פטור במס הכנסהכל אדם אשר יש לו עסק המניב הכנסות חייב לדווח עליהן לרשות המיסים. פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה אינה תהליך ארוך, אך דרושה בו לא מעט השקעה, במס הכנסה אין חוכמות, עליכם לדווח בזמן ובמדויק כדי לקבל החזרי מס או בכדי להימנע מקנסות או עונשים אחרים. פתיחת עוסק פטור במס הכנסה הוא רק לאחר הרישום במע"מ.

 

בקצרה – מהו עוסק פטור?

עוסק פטור הוא עסק הפטור ממע"מ (למעט עסקאות מקרקעין). התנהלות של עוסק פטור מול רשויות המס אינה שונה מכל עסק אחר, השוני הוא שעוסק פטור מתנהל בהיקפים קטנים יותר. עוסק פטור מדווח אחת לשנה על מחזור עסקאותיו לרשויות מע"מ. ישנו סכום קבוע אותו עוסק פטור אינו אמור לעבור בכדי להיחשב לעוסק פטור (נכון ל 2019 הסכום עומד על 100,003 ש"ח בשנה). עוסק פטור יכול להוציא רק חשבונות עסקה או קבלות בלבד כיוון שאינו גובה מע"מ מלקוחותיו.

איך פותחים עוסק פטור במס הכנסה?

פתיחת עוסק פטור במס הכנסה אינו מצריך תחילה הגעה פיזית למשרדי רשות המיסים. כנסו למאגר באתר של אגף מס הכנסה ומלאו את אחד מטופסי הבקשה המצורפים. לאחר מכן, יש למלא ולשלוח לפקיד השומה במקום בו מתנהל העסק (אזור גרפי) את אחד מהטפסים הבאים: אם העסק שלכם הוא עצמאי (יחיד שפותח עסק) יש למלא טופס פתיחת תיק עבור עצמאי. אם מדובר על עסק יש למלא טופס פתיחת תיק עבור תאגיד.

מה לגבי תיק ניכויים?

אם פתחתם עסק או אפילו בתור עסק יחידני אתם מעסיקים עובדים ומשלמים להם משכורות, המעסיק חייב בניכוי מס עבור משכורתם. עם פתיחת עוסק פטור  עליכם למלא את הסעיף המתאים בטפסים שמילאתם לפתיחת תיק ניכויים. בכל הנוגע למוסד ביטוח לאומי – הרישום יתבצע באופן אוטומטי לאחר שאתם רשומים במס הכנסה.

 

כיצד עוסק פטור מתנהל מול הרשויות?

גם בפתיחת התיק וגם לאורך כל תקופת הקיימות של העסק הנכם רשאים להיות מיוצגים על ידי רואה חשבון, יועץ מס או עורך דין. תהליך פתיחת עוסק פטור במס הכנסה, מע"מ, וביטוח לאומי אינו נושא מסובך, אך גם חייב להיות מאוד מדוקדק. בעזרת רואה חשבון מוסמך תוכלו לעבור את התהליך בראש שקט, לדעת בדיוק מתי לדווח ועל מה (יש שוני בין עוסק פטור למורשה), ובמקרה שאתם זכאים למענק עצמאיים, תדעו איך לגשת לבקשה.

 

סגירת תיק עוסק פטור

במקרה בו העסק כבר אינו פעיל עליכם למלא טופס 2250 – דרישת פרטים בדבר סגירת עסק/משלח יד. את הטופס אתם מגישים או רואה החשבון שלכם לפקיד השומה אשר אצלו מנוהל התיק שלכם. ישנם מספר הליכים שעליכם לבצע בכדי לסגור את התיק במס הכנסה.

פתיחת עוסק פטורבדרך כלל, מי שניגש לפתוח עוסק פטור הם או עסקים קטנים בעלי מחזור הכנסות נמוך או פרילנסרים. על אף שמדובר על פתיחת עוסק פטור שנחשבת לפשוטה יחסית, רצוי להיעזר ברואה חשבון בשביל הדו"חות השנתיים ולפתיחת העסק עצמו בצורה חוקית כנדרש.

 

פתיחת עוסק פטור – כל אחד יכול?

כל אזרח שסך הכנסותיו במחזור השנתי הוא מתחת ל-100,491 ש"ח (נכון לשנת 2020) יכול להיחשב לעוסק פטור. בדרך כלל מדובר על עסקים קטנים או פרילנסרים כמו מפעילי ימי הולדת, שחקנים, זמרים מתחילים וכו'. כל אדם רשאי ואף מחויב לפתוח תיק במע"מ ומס הכנסה כאשר יש לו הכנסה. התהליך לפתיחת עוסק פטור מאוד פשוט, ומצריך שלושה שלבים. עליכם לעבור תחילה במשרדי מע"מ ולמלא את הטפסים הנדרשים, לאחר מכן מס הכנסה ולבסוף ביטוח לאומי.

פתיחת עוסק פטור – מי אינו רשאי?

חשוב לציין, לא כל אדם יכול לפתוח עוסק פטור גם אם סך הכנסותיו נמוך מהמחזור השנתי שהוקצב. הרשימה המלאה מפורטת באתרי הרשויות והנה כמה דוגמאות למקצועות שאינם יכולים להיחשב לעוסק פטור אלא ישירות לעוסק מורשה:

הרצאה, הוראה, פישור, בית ספר לנהיגה, בעל בית ספר או גן ילדים, סוחר ומתווך רכב, בדיקה ופיקוח על מבחנים, רופא שיניים, וטרינר, רואה חשבון, עורך דין, יועץ מס, כלכלן, מהנדס ועוד רשימה ארוכה.

 

מהם היתרונות של עוסק פטור?

פתיחת עוסק פטור

לא חשבתם שנשאיר אתכם בלי קינוח לסוף? בכל אשר מדובר במס הכנסה ובמע"מ קשה לראות את הצד החיובי, ויש. פתיחת עוסק פטור מקנה לנו גם מספר יתרונות שחשוב לזכור ולפעול בהתאם אליהם. היתרון המרכזי של עוסק פטור הוא תחילה בתהליך שיש לעבור בכדי לפתוח את התיק. מדובר על תהליך זריז שלא אמור לקחת יותר מיומיים-שלושה, אין התחייבות כספית, אך חובה לדווח בעת סגירת העסק.

 

מלבד לכך, עוסק פטור אינו משלם מע"מ, כך שייתכן ויהיה לכם יותר סיכוי לעבודה מאשר חברה שעוסקת באותו תחום שלכם בדיוק. חשוב שתהיו מקצועיים כדי שיבחרו בכם, אל תשכחו. מלבד לכך, ניהול התיק הוא מאוד פשוט, בשונה מעוסק מורשה אין צורך לדווח מדי חודש או חודשיים לרשויות, אלא רק באופן חד פעמי בסוף שנת המס.

לעוסק פטור אין תשלומים של מקדמות מס הכנסה וחובות למס הכנסה (ברוב המקרים). ניתן לקזז הוצאות עסקיות רק כאשר מוסיפים להם את המע"מ. בכדי לעשות זאת מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון מקצועי שכן לא כל הוצאה ניתן לקזז, ויש לדווח על כך בצורה מתאימה.

 

מה קורה כאשר עברנו את סכום המחזור השנתי?

עליכם ליידע את משרדי מס ערך מוסף עוד לפני שעברתם את הסכום השנתי, ברגע שיש צפי עליכם לעדכן את הרשויות. ברגע שתעשו זאת, יהיה עליכם להמיר את העסק שלכם לעוסק מורשה. אל חשש, גם לעוסק מורשה יש יתרונות ובעזרת הנהלת חשבונות מסודרת אתם תגלו אותם.

אז מה למדנו בכתבה:

אל תזרקו את הכסף שמגיע לכם לפח! פנו לייעוץ מיידי!

אהבתם? זה הזמן לשתף!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

החזון שלנו

המרכז לרואי חשבון פועל בישראל כבר שנים ארוכות ומציע את כל סל השירותים החשבונאיים לעוסקים זעירים, עוסקים מורשים, חברות בע"מ, שותפויות, אגודות חקלאיות ועוד. המרכז פועל באמצעות מערך שלם של רואי חשבון ומנהלי חשבונות בכל הדרגות ומציע לכם פתרון מלא מא' ועד ת' לניהול החשבונות בעסק, לא משנה מה גודל העסק ומהם סוגי המס שאתם משלמים – מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, מס קניה, מכס, מס מעסיקים וכל מס אחר – המרכז לרואי חשבון יטפל עבורכם בכל ההיבטים החשבונאיים בעסק לרבות חשבות שכר

-המרכז לרואי חשבון-

משה
גבעתיים
קרא עוד
"היה לי בעיה רצינית של חובות למס הכנסה ומע"מ ותוך חודש, עשיתם לי סדר בכל הניירת של ההוצאות והכנסות. מודה שאם המרכז לרואי חשבון, כנראה שהעסק שלי היה פושט רגל ממזמן."
נועה
רמת השרון
קרא עוד
"קיבלתי המלצה עליכם מחברה ומרגע השיחה הראשונית, הרגשתי את היחס וההתייחסות השונה שלכם משאר משרדי ראיית חשבון. אחת העסקאות הטובות ביותר שעשיתי בשביל העסק שלי זה לעבוד אתכם."
שלום
רמת גן
קרא עוד
"כמה רואי חשבון לא עברתי עד שהגעתי אליכם. תמיד חיפשתי משרד שייתן לי מענה מהיר ויגדיל ראש בשבילי בגלל שאני לא מבין בתחום הזה. אתם נותנים לי ראש שקט וחוסכים לי כסף. עושים את העבודה הכי טוב שאפשר לבקש!!"
שי
חולון
קרא עוד
"אני כבר יותר מ-10 שנים ממליץ לקולגות שלי על הנהלת החשבונות המסודרת והמקצועית שלכם. תמיד שיש לי שאלה, אתם עונים מהר ועושים לי סדר בראש. בנוסף, חסכתם לי כסך אדיר ותמיד אתם יוזמים רעיונות כיצד אפשר לחסוך עוד. אין עליכם!"
הקודם
הבא
כמה עולה רואה חשבון לעוסק פטור
כמה עולה רואה חשבון לעוסק פטור

כמה עולה רואה חשבון לעוסק פטור לאחר לידתו של הבן הבכור החלטת להוריד משעות העבודה שלך כדי להיות איתו כמה שיותר, וכך גם שתוכלי להיות

כל מה שהעסק שלך צריך בשביל לצמוח!

אל תזרקו את הכסף שלכם לפח!
התמודדות אל מול רשויות המס מצריכה רואי חשבון מנוסים שידעו איך לנהל את התיק שלכם בצורה שתחסוך לכם הון!

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!