Site icon המרכז לרואי חשבון

דו"ח שנתי עוסק פטור

קרדיט תמונה: freepik

דיווח ותשלומים לרשויות המס הם חלק בלתי נפרד מניהול עסק. עוסקים פטורים אינם נדרשים להתעסק עם מע"מ, אך הם מחויבים

בהגשת דו"ח שנתי ותשלום מקדמות חודשיות בהתאם לגובה ההכנסה. דו"ח שנתי עוסק פטור יש להגיש אחת לשנה על מנת להוכיח שסך העסקאות אכן לא עולה על הסכום הקבוע בחוק. יש להגיש דו"ח שמסכם את השנה הקודמת בתחילת שנה חדשה. אי הגשת דו"ח שנתי עוסק פטור במועד תגרור אחריה קנס כספי משמעותי. רוב העוסקים הפטורים מגישים את הדוח באמצעות רואה חשבון, אך ניתן להגיש גם באופן עצמאי.

בשביל מה עוסק פטור צריך להגיש דו"ח שנתי?

הנתונים בדו"ח השנתי מהווים סיכום של השנה שחלפה. רשויות המס מבצעות חישוב סופי של חבות המס בהתאם למספרים שאתם מציגים בדו"ח וקובעים כמה מה אתם נדרשים לשלם בעבור השנה שחלפה. אתם כמובן כבר שלמתם מקדמות בעבור אותה שנה. אם החישוב של המקדמות שלכם היה מדויק אתם לא צפויים לקבל דרישת תשלום או החזר מס משמעותי. במקרים בהם היה פער בין הסכום שהצהרתם שתרוויחו לבין הסכום שהרווחתם בפועל, תגיע אליכם במהרה דרישת תשלום או הודעה משמחת על החזר מס.

המועד האחרון להגשת דו"ח שנתי עוסק פטור

החוק קובע לעוסקים פטורים חובת הגשת דו"ח שנתי מסכם עד ל-30 באפריל בשנה העוקבת. אם אתם מגישים את הדו"ח באמצעות רואה חשבון קחו בחשבון את זמני הטיפול שלו ותשלחו את הנתונים בתיאום עמו לפחות שבועיים לפני מועד ההגשה הסופי. בשנים מסוימות רשויות המס קובעות אורכות שמאפשרות הגשת דוחות עד ל-30 במאי ללא קנס. מיוצגים של רואי חשבון מקבלים לרוב בקלות אורכות להגשת הדו"ח. יחידים שאינם מיוצגים נדרשים להקפיד להגיש את הדו"ח בזמן.

לא הגשתי דו"ח שנתי עוסק פטור בזמן, מה יקרה?

אי הגשת דו"ח שנתי עוסק פטור ללא קבלת אישור רשמי כתוב מפקיד השומה גורר חיוב בקנסות. הענישה בחוק במקרה של אי הגשת דו"ח עלולה להגיע גם לכדי עונש מאסר. אם לא הגשתם את הדו"ח במועד וקבלתם כבר מכתב עם דרישה לתשלום קנס, צרו קשר עוד היום עם רואה חשבון מנוסה לטיפול נכון בבעיה. ישנו סיכוי סביר שרואה החשבון יצליח לצמצם את הקנס או לבטל אותו לחלוטין.

איך מכינים את הדו"ח השנתי?

דו"ח שנתי עוסק פטור מסכם את כל מקורות ההכנסה בשנה הרלוונטית. עצמאיים שמועסקים גם כשכירים נדרשים לציין בדו"ח את ההכנסות משני המקורות. על פי חוק אתם מחויבים לציין בדו"ח גם הכנסות מהשקעות בשוק ההון, הכנסות שהפקתם בחו"ל או כל הכנסה אחרת. זוגות נשואים נדרשים לכלול בדו"ח גם את ההכנסות של בן/בת הזוג. רשויות המס רואות בזוג נשוי יחידה כלכלית אחת ובהתאם יש לשקלל את נתוני השכר של בן/בת הזוג בדו"ח.

איך מגישים את הדו"ח?

טופס 1301 הוא הבסיס להגשת דו"ח שנתי עוסק פטור. ניתן למצוא את הטופס אונליין. הטופס מורכב מכמה חלקים ודורש הזנת פרטים אישיים, פרטים כלליים, פירוט הכנסות ועוד. מילוי נכון ומדויק של הדוח דורש ניסיון וידע מקצועי. לכן, כמעט כל העוסקים הפטורים בוחרים להיעזר אחת לשנה בשירות של רואה חשבון. הנתונים שאתם תציגו בדו"ח צפויים לקבוע את חבות המס שלכם כך שטעויות תמימות עלולות לבוא לידי ביטוי בדרישת תשלום גבוהה או בפספוס של החזר מס.

הגשתי דו"ח שנתי, מתי אקבל תשובה?

כיום רשויות המס בודקות את הדו"חות השנתיים במהרה כך שאתם צפויים לקבל תשובה בתוך כחודשיים עד שלושה חודשים. עליכם לעקוב אחר קבלת הודעה מהרשויות ולוודא שאתם לא מפספסים דרישת תשלום. רואה החשבון יוכל לומר לכם כבר במעמד הגשת הדו"ח האם אתם צפויים לקבל בתוך מספר חודשים דרישת תשלום או החזר.

מהי הצהרת עוסק פטור למע"מ?

בעוד עוסק מורשה נדרש לדווח למע"מ אחת לחודש או אחת לחודשיים, עוסק פטור אינו נדרש לעשות זאת. ההתקשרות של העוסק הפטור עם מע"מ מסתכמת בפתיחת תיק והצהרה שנתית. אחת לשנה במהלך חודש ינואר העוסק הפטור מתבקש להצהיר על מחזור ההכנסות של השנה הקודמת. נציגי המע"מ דורשים לקבל את ההצהרה בכדי לוודא שההכנסות לא חצו את הסכום המקסימלי שקבוע בחוק.

כמה מס הכנסה עוסק טור משלם?

עוסק פטור נדרש בתשלום של מס הכנסה בהתאם למדרגות המס ונקודות המס הרלוונטיות. כך למשל, עוסק פטור שמחזור הרווח שלו מגיע ל-75,000 ₪ נדרש במס בגובה של כ-10%. עוסקים פטורים שהרוויחו יותר מ-75,000 ₪ מתבקשים לשלם מס בגובה של 14%. את התשלום בעבור מס הכנסה משלמים באופן חודשי במתכונת של מקדמות מס.

דו"ח שנתי עוסק פטור שמחושב נכון הוא כלי שימושי לקבלת החלטות ניהוליות. ליווי של רואה חשבון מקצועי יסייע לכם בהבנת המצב הפיננסי של העסק והיערכות לקראת דרישת תשלום גבוהה מטעם רשויות המס. עוסק פטור חייב בהגשת דו"ח שנתי ותשלומי ביטוח לאומי ומס הכנסה כמו עוסק מורשה וחברה בע"מ.

Exit mobile version