Site icon המרכז לרואי חשבון

טיפים לניהול תזרים מזומנים בעסק

קרדיט תמונה: freepik

בעשור האחרון בוצעו עשרות מחקרים לגבי היכולת של עסקים בעיקר קטנים ובינוניים בישראל לשרוד. מנתונים עולה כי למעלה מ-40,000 עסקים נסגרים בארץ מדי שנה. 30% מאותם עסקים שנסגרים קיימים פחות מחמש שנים, 27% מהם קיימים בין 12-20 שנה ועוד 20% קצת יותר. רק 3% מהעסקים קיימים יותר מ-30 שנה. לרוב הסיבה לסגירת העסק היא אי הצדקה להמשכיות בשל רווחים נמוכים. פרט לחוסר כדאיות כלכלית, החלטות עסקיות לקויות היא סיבה נוספת שאותם עסקים נסגרים. למעלה מ– 800 עסקים בכל שבוע נסגרים כתוצאה מזה שתזרים המזומנים שלהם לא מצדיק המשכיות. השאלה שצריך לשאול כאן היא מה השתבש בדרך. אז בשורות הבאות נציג בפניכם כמה טיפים חשובים לניהול תזרים מזומנים בעסק.

 

מה זה בכלל תזרים מזומנים ומה החשיבות שלו?

תזרים מזומנים הוא מושג מאוד כללי שמרכז מגוון רחב של מונחים פיננסים כמו ספקים, מיסים, דוחות, לקוחות, משכורות ועוד. מספיקה הוצאה אחת גדולה כדי להוציא את העסק מאיזון כלכלי ולהוביל אותו לתוך התרסקות בתקרת האשראי שלו. אחד הדברים הכי חשובים בניהול עסק הוא פירוט של תזרים המזומנים בכדי שלא להגיע למצב שבו למרות שיש רווחים, עדיין קיימים קשיי נזילות הפוגעים בהתנהלות תקין של החברה.

 

כיצד בונים תזרים מזומנים שעובד?

  1. תכנית עסקית לצערנו רוב העסקים הקטנים לא משקיעים זמן ומאמץ במחשבה על תכנית עסקית לטווח הארוך. הם פשוט מנהלים את העסק וזורמים עם מה שקורה יום אחרי יום, חודש אחרי חודש. כדאי לבנות תכנית כזו ועדיף עם איש מקצוע שזו המומחיות שלו.
  2. ניכיון שיקים במידה ויש לכם צורך דחוף במזומן, תוכלו להיעזר בשירות שנקרא ניכיון שיקים. חשוב לפנות לחברה מקצועית ואמינה שתפרה עבורכם את השיקים הדחויים.
  3. בחינת התכנית העסקית מחדש הפן הפיננסי של העסק שלכם מושפע מאוד מהתכנית העסקית שלכם. במידה והעסק שלכם מושפע מגיוס כספים חיצוני כמו למשל דרך משקיעים, עליכם להשקיע זמן ומחשבה רבים בתהליך תזרים המזומנים העתידי של העסק שלכם. במקרים בהם האספקט הפיננסי נבלע בתוך התכנית העסקית, והמשקל שלו לעומד תחומים אחרים בתחומים קטן, כדאי לחשב מסלול מחדש.
  4. נהלים למתן אשראי מכשול נוסף בדרך לסגירת עסק קשורה לבעיה בתהליכי גבייה. ברגע שאתם מקבלים לקוח חדש, חשוב לאסוף כמה שיותר נתונים לגבי החוסן הכלכלי של אותו לקוח וכך תוכלו למעשה להגדיל את מגוון הלקוחות שלכם. ככה למעשה אתם מונעים מצב שבו אתם תלויים בלקוח אחד גדול. כדאי לנסות לדרג את הלקוחות שלכם על פי מסגרת האשראי שניתנת עבורם ולקחת ביטחונות וסכומים הנקבעו מראש. ברגע שקנייה בסכום עולה עליהם מחייבת את האישור של בעל העסק.
  5. שרשרת פעולות גביה תנאי תשלום קיימים בשביל שיעמדו בהם, אבל וזה אבל גדול, יש לא מעט פעמים בהם עסקים מגיעים למצב שלקוחות וגופים דומיננטיים מאחרים בתשלומים מכל מיני סיבות בירוקרטיות. כשאתם שולחים חשבונית, שימו לב שהיא הגיעה למקום הנכון ולוו את האדם שאמור לשלם לכם עד שהתשלום באמת מתבצע.
  6. שמרו על גבולות אשראי אם אתם צופים שהולכת להיות הוצאה גדולה שלא תכננתם אותה, צרו קשר עם הבנק וסדרו את העניין.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version