Site icon המרכז לרואי חשבון

תפקידם של רואי חשבון בהליך מיזוג חברות

freepik

רואי חשבון ממלאים תפקיד מכריע בפיקוח והתווית האסטרטגיה הנכונה על התנהלותם הפיננסית של כל בית עסק וחברה. כפועל יוצא מכך, הרי שגם בהליכי מיזוג ורכישה, הרי שלמשרדי ראיית החשבון המלווים את התהליך, ישנה תפקיד חשוב, חיוני ואף קריטי למען הבטחת תהליך התואם את האינטרסים של החברה הרוכשת.

חשוב לציין כי לא כל משרד ראיית חשבון מתמחה בליווי הליכים שכאלו הנחשבים לבעלי מורכבות פיננסית גבוהה באופן יחסי. על-כן, למען הצלחתה של עסקה שכזו, הרי שמומלץ לצוות לצד צוותי היועצים ומנהלי המשא ומתן, רואה חשבון שייצג את התהליך נאמנה.

להלן נציין מספר היבטים מרכזיים שבהם רואה החשבון מתווה את הדרך עבור לקוחותיו.

ניתוח פיננסי

הליך רכישתה של חברה ומיזוגה בחברה הקיימת ייעשה כצעד שמטרתו להגדיל את רווחי החברה הרוכשת, לספק לה קהלים חדשים וייתכן גם יכולות טכניות, שירות או מוצרים חדשים.

רואה החשבון בוחן את המהלכים מתוך נקודת מבט פיננסית ותו לא, תוך שהוא מנתח בקפידה את הדו"חות הכספיים של החברה הנרכשת. ביכולתו להעריך את ביצועיה הפיננסיים, להבין את רווחיותה ואת תזרים המזומנים שלה.

לצד זאת, רואה החשבון יערוך ניתוח מקיף וקפדני של החברה הרוכשת מטעמה הוא עובד, ויבחן את משמעויותיו הפיננסית של המהלך.

הערכת שווי

אין זהו מתפקידם הבלעדי, אך רואי החשבון לוקחים חלק בלתי נפרד בסיוע להערכת שווי החברה הנרכשת.

היבט זה מהווה שלב קריטי בקביעת שווי העסקה ובניהול המשא ומתן עד לגיבוש ההסכם המיוחל שבין הצדדים.

בין היתר, רואי החשבון מתבססים על שיטות הערכה שונות דוגמת ניתוח תזרים המזומנים הנזיל, עריכת השוואת והערכת שווי ובחינת כל הנכסים, ההון והמלאי המצוי בידי החברה הנרכשת.

הערכת סיכונים

במסגרתו של כל מהלך וכל שכן מהלך עסקי, הרי שיש לערוך הערכת סיכונים קפדנית. רואי חשבון המלווים תהליכי מיזוג חברות, נדרשים להעריך את הסיכונים הפיננסיים והתפעוליים הנובעים מעסקת המיזוג והרכישה.

לצד הנפת דגל אדום, על רואי החשבון לספק המלצות אסטרטגיות המפחיתות את הסיכונים ושמבטיחות מנגנון לניטור ופיקוח לאחר הרכישה.

ציות ודיווח

תפקידם הבסיסי והחשוב ביותר של רואי החשבון הוא להבטיח את הדיווחים הכספיים העונים על הדרישות הרגולטוריות ושיתקיימו כהלכה לאחר תהליך המיזוג והרכישה.

הדבר כולל עמידה בתקנים החשבונאיים הנדרשים, זאת לרבות עמידה בתקנים חשבונאיים לעתים הנהוגים מעבר לים, כאשר הרכישה והמיזוג נעשים בין חברות הממוקמות במדינות שונות עם חוקים שונים.

לסיכום

רואי חשבון בעלי ידע וניסיון בתהליכי מיזוג חברות ממלאים תפקיד חשוב בליווי העסקה תוך שהם נדרשים למגוון רחב של תפקידים הבוחנים את העסקה על היבטיה הפיננסיים השונים.

למשרד ראיית חשבון בעל ידע וניסיון בתחום, היכולת לנצח בגאון על העסקה ולסייע במתן עצות והכוונות למקבלי ההחלטות, זאת למען עסקה התואמת את האינטרסים העסקיים של החברה.

למידע נוסף וייעוץ בנושא זה, הינכם מוזמנים לבקר באתר פירמת רואי חשבון:A&CO CPA

https://cpa-ea.co.il/ פירמה המתמחה בליווי חברות ובליווי עסקאות מורכבות.

Exit mobile version