Site icon המרכז לרואי חשבון

תפקיד העד המומחה בהליך הפלילי

משפטי

Sora Shimazaki באתר PEXELS

במשפט הפלילי יש ערך רב למתן עדות על ידי עדים מהימנים, כחלק מתהליך הראיות שיש בהן כדי לזכות או להרשיע. בין אם שכרתם עורך דין מומחה ובעל שם ובין אם נערך עבורכם ייצוג על ידי סנגור ציבורי בהליך פלילי, לעורך הדין חשיבות רבה מול העדים העולים על הדוכן.

עדותם של העדים יכולים להיות מופנית כנגד הנאשם ומנגד היא יכולה להיות חלק מקו ההגנה שלו ולטובתו של הנאשם. בפועל, נחלקים העדים לכאלו המביאים עימם שני סוגי עדות: 'עדות רגילה' ו'עדות מומחה'.

ההבדלים בין עד מומחה לעד רגיל

תפקיד העד הוא להעיד על העובדות הקשורות לאירוע הפלילי. עד רגיל, עושה זאת באמצעות המחשת החוויה או סקירה של המפגש הבלתי אמצעי שלו עם המקרה הפלילי. זה יכולה להיות עדות המתבססת על שמיעה, ראיה או כל פעילות של חוש אחר של העד עצמו.

עד רגיל מתייחס אם כן, למה שהוא חש במציאות, באופן ישיר. הוא אינו יכול להביע את דעתו על הנושא הפלילי באופן כללי או על דברים שלא נתקל בהם באופן מוחשי. כך לדוגמא הוא אינו יכול לפרשן את העובדות, לתת להם קונטקסט, להסיק מסקנות עקיפות וכד'.

לעומת העד הרגיל, עד מומחה, לא פגש את המקרה הפלילי בזמן אמת ולא היה נוכח במקום בעת ההתרחשות. איננו מתעניינים במה שראה או שמע – כי הוא לא ראה או שמע. אנו מעוניינים בדעתו המקצועית על המקרה או על אירועים או נקודות המרכיבות אותו. הדוגמאות הבולטות הם למשל רופאים, פסיכיאטרים, מומחי בליסטיקה, גרפולוגים וכד'. הם בוחנים את הראיות עצמן ומפרשים אותן.

עדות מומחה בעד ונגד הנאשם

עד מומחה יכול להיקרא ולהיות מטעם ההגנה או התביעה. עליו להיות כמובן בקיא בתחום עיסוקו ואוטוריטה בתחמו וכמובן בעל השכלה ותעודות מתאימות. ניקח לדוגמא את הגרפולוג. בעל מקצוע זה, יכול לאמת או לסתור את הטענה שכתב היד במכתב הסחיטה, זהה לכתב היד של האדם הנאשם העומד לפנינו.

העד המומחה בוחן את הדברים בטרם עת והוא מגיש את חוות דעתו באופן כתוב. לאחר מכן, רשאי הצד הנגדי, לבקש לזמן את העד המומחה לדיון בבית המשפט ולחקור אותו על חוות דעתו. לרוב, יעלה העד המומחה להעיד גם מטעם מי ששכר אותו, כדי להבליט או להדגיש נקודה מסוימת.

לצד זימון עד מומחה מטעם התביעה או ההגנה, גם בית המשפט יכול מטעמו, ליזום מינוי של עד מומחה בהליך פלילי. דבר זה נעשה כאשר יש צורך לסקור או להבהיר דברים מורכבים, לפרש ולהנגיש ראיות ותוצאות מחקר על הראיות ועוד.

תפקיד עורך הדין בסוגיית עדות מומחה

חיבור עם עורך דין פלילי מומלץ לבצע בכל מקרה עם חשש להרשעה בעבירה פלילית. אך יש משנה תוקף להמלצה זו בכל הקשור לעדות של עד מומחה כנגד הצד שלכם. ראשית, עורך הדין יכול לבקש לבדוק את המהימנות האישית של העד המומחה ואת מהימנותו המקצועית. הוא גם יכול לבצע חקירה נגדית של העד ולהציג ראיות סותרות.

בנוסף, גם אתם יכולים ליזום פניה לעד מומחה נגדי מטעמכם ולקבל את חוות דעתו. הפעם העד המומחה יציג פרשנות לטובתכם. במקרה של סתירה בין פרשנות של שני עדים מומחים, יכול בית המשפט להורות להזמין עד מומחה אחר, שיהיה המכריע. במקרה זה נדרשת הסכמה הצדדים, שהפרשנות שהעד המומחה המכריע ייתן, תהיה מקובלת על כולם ותהווה סוף פסוק.

Exit mobile version