מדריך לעוסק פטור ממס ערך מוסף

אל תזרקו את הכסף שמגיע לכם לפח! פנו לייעוץ מיידי!

באנר - המרכז לרואי חשבון
השאירו פרטים
ללא התחייבות!

עוסק פטור ממס ערך מוסףמדריך לעוסק פטור ממס ערך מוסף

אחת ההחלטות הראשוניות בפתיחת עסק הינה כיצד לפתוח את התיק במע”מ, מתי לפטור כעוסק פוטר ממס ערך מוסף ומתי כעוסק מורשה.

המדריך הנוכחי עוסק מתי זה הגיוני לעצמך אם אתה רוצה להירשם למעמד עוסק פטור ברשויות. אתה יכול גם ללמוד מי צריך להירשם לסטטוס "עוסק מורשה" כדי לעבודת ולספק קבלות בצורה חוקית.

מי יכול להירשם כעוסק פטור?

עוסק פטור הוא עוסק שאיננו חייב בתשלום מע”מ בשיעור ממחזור עסקאותיו (למעט עסקאות במקרקעין) ולכן איננו גובה מע”מ מלקוחותיו (כלומר – העוסק הפטור אינו נדרש להוסיף מע”מ למחיר העסקה).

מאידך, העוסק הפטור ממס ערך מוסף איננו זכאי להחזר מע”מ בגין תשומותיו – קרי לא יקבל חזרה מרשות המסים את המע”מ ששילם בגין המוצרים או השירותים שרכש לצורכי פעילותו העסקית.

בתחילת שנות ה-2000 בוטלה הגדרת “עוסק זעיר” ו-“עוסק זעיר פטור”, וכיום ההגדרות הרלוונטיות הינן הגדרת עוסק מורשה ועוסק פטור.

החל משנת 2014 תקרת המחזור השנתית לצורך רישום כעוסק פטור הינה 100,000 ש”ח. כלומר, רק עוסק שמחזור עסקאותיו השנתי נמוך מ-100,000 ש”ח רשאי להירשם כעוסק פטור.

נוסף על כך, עוסקים בתחומים מסויימים אינן רשאים להירשם כעוסק פטור ממס ערך מוסף גם אם עומדים בתקרת מחזור העסקאות השנתית. התחומים הללו הינם: בעלי מקצוע חופשי (כגון אדריכל, טכנאי, יועצים מסוימים, שמאים), רופא, פסיכולוג, וטרינר, בעלי בתי ספר מסוימים, סוחר או מתווך מקרקעין, סוחר או מתווך כלי רכב ועוד.

האם להירשם כעוסק פטור

רישום כ”עוסק פטור” מתאים בדרך כלל למי שמתכוון לנהל עסק קטן , ולמי שעיקר עבודתו מול לקוחות פרטיים (להבדיל מעבודה מול עוסק מורשה) ולכן יכול להציע מחיר אטרקטיבי שאינו כולל מע”מ.

כמו כן, מדובר, בדרך כלל, בעסקים שאין להם השקעה משמעותית בתשתיות או בריהוט וציוד (מכיוון שאינם רשאים לקזז מע”מ בגין תשומותיהם).

לעומת זאת, מי שעיקר הכנסותיו נובעות ממכירה או מתן שירות לעוסקים מורשים עשוי להעדיף להירשם כעוסק מורשה, זאת מאחר וממילא בעלי העסקים מולם יפעל אינם סופגים את המע”מ (בניגוד לאדם פרטי), ומאידך העוסק יוכל לקזז את תשומותיו.

עוסק פטור ממס ערך מוסף- מה עוד צריך לדעת?

“עוסק פטור” הינו מעמד הרלוונטי לצורכי מע”מ בלבד. לעומת זאת פעילותו של העוסק הפטור מול שאר רשויות המס (כגון מס הכנסה, ביטוח לאומי) – אינה שונה באופן עקרוני מזו של עוסק מורשה רק מעצם הגדרה זו. עם זאת, נציין כי יתכנו הבדלים בהתנהלות מול מס הכנסה למשל מבחינת הוראות ניהול הספרים, ובהתנהלות כלפי ביטוח לאומי – הנובעות מגובה מחזור ההכנסות.

עוסק פטור נדרש להגיש דיווח אחת לשנה לרשויות מס ערך מוסף בטופס “הצהרת עוסק פטור”, וזאת במקום דיווח חד-חודשי או דו-חודשי כפי שנדרש לבצע עוסק מורשה.

כאמור, עוסק פטור איננו זכאי להחזר מע”מ בגין תשומותיו, אולם, המע”מ ששילם בגין תשומותיו, יתווסף להוצאותיו לצורכי מס הכנסה (בשונה מעוסק מורשה). כלומר – אצל העוסק הפטור תשלום המע”מ מהווה הוצאה לצרכי מס הכנסה.

מה כן מנהל עוסק פטור:

ניהול פנקס חשבונית עסקה (יש לשים לב שלא מדובר בחשבוניות מס – אותן רק עוסק מורשה רשאי להפיק). ניהול פנקס קבלות (מקור בצירוף שני עותקים) או לחילופין ספר פדיון יומי. הפרטים שיופיעו בקבלה הינם: מספר הקבלה, שם הנישום וכתובתו, מספר תעודת זהות, תאריך, שם המשלם ומענו, סכום התקבול, מהות התקבול, חתימת המקבל, פרטי התקבול (מזומן,שיק, זמן פירעון השיק (ז.פ ),שם הבנק).

ניהול תיק תיעוד חוץ. בתיק תיעוד חוץ יתויקו כל חשבוניות המס/קבלות מספקים בגין ההוצאות השונות וכן עותק מהקבלות.

ניהול פנקסים נוספים בהתאם לאופי הפעילות (לדוגמא – ישנם עוסקים פטורים הנדרשים לנהל פנקס הזמנות).

תשלום מקדמות דו חודשיות למס הכנסה (בהתאם לדרישת מס הכנסה) שימו לב- מחזור העוסק הפטור הינו נמוך. לכן ברוב המקרים לאחר קיזוז ההוצאות לא יחויב במס וניתן לדרוש ממס הכנסה לא לשלם מקדמות.

איך פותחים תיק עוסק פטור במס ערך מוסף

צילום תעודת זהות.

צילום חוזה שכירות (במידה והינך עובד מהבית, יש לוודא כי הכתובת המופיעה בתעודת זהות מעודכנת וכן יש להכין הצהרה בכתב שהעסק מתנהל מהבית)

שיק מבוטל של החשבון בנק שלך (לא חובה).

תעודה על הכשרה מקצועית אם ישנה.

עם סיום הרישום תקבל תעודת עוסק פטור. מספר עוסק פטור שתקבל, הינו מספר תעודת הזהות של העוסק.

עוסק פטור ממס ערך מוסף- פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה

יש לפתוח את התיק במס הכנסה מיד עם תחילת הפעילות העסקית ובמקביל לפתיחת תיק במע”מ. את התיק במס הכנסה יש לפתוח בפקיד שומה הקרוב לבית העסק. בפתיחת תיק במס הכנסה אין הבדל בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה.

לצורך פתיחת התיק במס הכנסה יש למלא במקום טופס פתיחת תיק במס הכנסה, ולצרף לו צילום תעודת זהות. גם במס הכנסה מספר התיק הינו מספר תעודת הזהות של הנישום.

אז מה למדנו בכתבה:

אל תזרקו את הכסף שמגיע לכם לפח! פנו לייעוץ מיידי!

אהבתם? זה הזמן לשתף!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

החזון שלנו

המרכז לרואי חשבון פועל בישראל כבר שנים ארוכות ומציע את כל סל השירותים החשבונאיים לעוסקים זעירים, עוסקים מורשים, חברות בע"מ, שותפויות, אגודות חקלאיות ועוד. המרכז פועל באמצעות מערך שלם של רואי חשבון ומנהלי חשבונות בכל הדרגות ומציע לכם פתרון מלא מא' ועד ת' לניהול החשבונות בעסק, לא משנה מה גודל העסק ומהם סוגי המס שאתם משלמים – מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, מס קניה, מכס, מס מעסיקים וכל מס אחר – המרכז לרואי חשבון יטפל עבורכם בכל ההיבטים החשבונאיים בעסק לרבות חשבות שכר

-המרכז לרואי חשבון-

משה
גבעתיים
קרא עוד
"היה לי בעיה רצינית של חובות למס הכנסה ומע"מ ותוך חודש, עשיתם לי סדר בכל הניירת של ההוצאות והכנסות. מודה שאם המרכז לרואי חשבון, כנראה שהעסק שלי היה פושט רגל ממזמן."
נועה
רמת השרון
קרא עוד
"קיבלתי המלצה עליכם מחברה ומרגע השיחה הראשונית, הרגשתי את היחס וההתייחסות השונה שלכם משאר משרדי ראיית חשבון. אחת העסקאות הטובות ביותר שעשיתי בשביל העסק שלי זה לעבוד אתכם."
שלום
רמת גן
קרא עוד
"כמה רואי חשבון לא עברתי עד שהגעתי אליכם. תמיד חיפשתי משרד שייתן לי מענה מהיר ויגדיל ראש בשבילי בגלל שאני לא מבין בתחום הזה. אתם נותנים לי ראש שקט וחוסכים לי כסף. עושים את העבודה הכי טוב שאפשר לבקש!!"
שי
חולון
קרא עוד
"אני כבר יותר מ-10 שנים ממליץ לקולגות שלי על הנהלת החשבונות המסודרת והמקצועית שלכם. תמיד שיש לי שאלה, אתם עונים מהר ועושים לי סדר בראש. בנוסף, חסכתם לי כסך אדיר ותמיד אתם יוזמים רעיונות כיצד אפשר לחסוך עוד. אין עליכם!"
הקודם
הבא
כמה עולה רואה חשבון לעוסק פטור
כמה עולה רואה חשבון לעוסק פטור

כמה עולה רואה חשבון לעוסק פטור לאחר לידתו של הבן הבכור החלטת להוריד משעות העבודה שלך כדי להיות איתו כמה שיותר, וכך גם שתוכלי להיות

כל מה שהעסק שלך צריך בשביל לצמוח!

אל תזרקו את הכסף שלכם לפח!
התמודדות אל מול רשויות המס מצריכה רואי חשבון מנוסים שידעו איך לנהל את התיק שלכם בצורה שתחסוך לכם הון!

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!