תפקיד העד המומחה בהליך הפלילי

אל תזרקו את הכסף שמגיע לכם לפח! פנו לייעוץ מיידי!

באנר - המרכז לרואי חשבון
השאירו פרטים
ללא התחייבות!

במשפט הפלילי יש ערך רב למתן עדות על ידי עדים מהימנים, כחלק מתהליך הראיות שיש בהן כדי לזכות או להרשיע. בין אם שכרתם עורך דין מומחה ובעל שם ובין אם נערך עבורכם ייצוג על ידי סנגור ציבורי בהליך פלילי, לעורך הדין חשיבות רבה מול העדים העולים על הדוכן.

עדותם של העדים יכולים להיות מופנית כנגד הנאשם ומנגד היא יכולה להיות חלק מקו ההגנה שלו ולטובתו של הנאשם. בפועל, נחלקים העדים לכאלו המביאים עימם שני סוגי עדות: 'עדות רגילה' ו'עדות מומחה'.

ההבדלים בין עד מומחה לעד רגיל

תפקיד העד הוא להעיד על העובדות הקשורות לאירוע הפלילי. עד רגיל, עושה זאת באמצעות המחשת החוויה או סקירה של המפגש הבלתי אמצעי שלו עם המקרה הפלילי. זה יכולה להיות עדות המתבססת על שמיעה, ראיה או כל פעילות של חוש אחר של העד עצמו.

עד רגיל מתייחס אם כן, למה שהוא חש במציאות, באופן ישיר. הוא אינו יכול להביע את דעתו על הנושא הפלילי באופן כללי או על דברים שלא נתקל בהם באופן מוחשי. כך לדוגמא הוא אינו יכול לפרשן את העובדות, לתת להם קונטקסט, להסיק מסקנות עקיפות וכד'.

לעומת העד הרגיל, עד מומחה, לא פגש את המקרה הפלילי בזמן אמת ולא היה נוכח במקום בעת ההתרחשות. איננו מתעניינים במה שראה או שמע – כי הוא לא ראה או שמע. אנו מעוניינים בדעתו המקצועית על המקרה או על אירועים או נקודות המרכיבות אותו. הדוגמאות הבולטות הם למשל רופאים, פסיכיאטרים, מומחי בליסטיקה, גרפולוגים וכד'. הם בוחנים את הראיות עצמן ומפרשים אותן.

עדות מומחה בעד ונגד הנאשם

עד מומחה יכול להיקרא ולהיות מטעם ההגנה או התביעה. עליו להיות כמובן בקיא בתחום עיסוקו ואוטוריטה בתחמו וכמובן בעל השכלה ותעודות מתאימות. ניקח לדוגמא את הגרפולוג. בעל מקצוע זה, יכול לאמת או לסתור את הטענה שכתב היד במכתב הסחיטה, זהה לכתב היד של האדם הנאשם העומד לפנינו.

העד המומחה בוחן את הדברים בטרם עת והוא מגיש את חוות דעתו באופן כתוב. לאחר מכן, רשאי הצד הנגדי, לבקש לזמן את העד המומחה לדיון בבית המשפט ולחקור אותו על חוות דעתו. לרוב, יעלה העד המומחה להעיד גם מטעם מי ששכר אותו, כדי להבליט או להדגיש נקודה מסוימת.

לצד זימון עד מומחה מטעם התביעה או ההגנה, גם בית המשפט יכול מטעמו, ליזום מינוי של עד מומחה בהליך פלילי. דבר זה נעשה כאשר יש צורך לסקור או להבהיר דברים מורכבים, לפרש ולהנגיש ראיות ותוצאות מחקר על הראיות ועוד.

תפקיד עורך הדין בסוגיית עדות מומחה

חיבור עם עורך דין פלילי מומלץ לבצע בכל מקרה עם חשש להרשעה בעבירה פלילית. אך יש משנה תוקף להמלצה זו בכל הקשור לעדות של עד מומחה כנגד הצד שלכם. ראשית, עורך הדין יכול לבקש לבדוק את המהימנות האישית של העד המומחה ואת מהימנותו המקצועית. הוא גם יכול לבצע חקירה נגדית של העד ולהציג ראיות סותרות.

בנוסף, גם אתם יכולים ליזום פניה לעד מומחה נגדי מטעמכם ולקבל את חוות דעתו. הפעם העד המומחה יציג פרשנות לטובתכם. במקרה של סתירה בין פרשנות של שני עדים מומחים, יכול בית המשפט להורות להזמין עד מומחה אחר, שיהיה המכריע. במקרה זה נדרשת הסכמה הצדדים, שהפרשנות שהעד המומחה המכריע ייתן, תהיה מקובלת על כולם ותהווה סוף פסוק.

משפטי

אז מה למדנו בכתבה:

אל תזרקו את הכסף שמגיע לכם לפח! פנו לייעוץ מיידי!

אהבתם? זה הזמן לשתף!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

החזון שלנו

המרכז לרואי חשבון פועל בישראל כבר שנים ארוכות ומציע את כל סל השירותים החשבונאיים לעוסקים זעירים, עוסקים מורשים, חברות בע"מ, שותפויות, אגודות חקלאיות ועוד. המרכז פועל באמצעות מערך שלם של רואי חשבון ומנהלי חשבונות בכל הדרגות ומציע לכם פתרון מלא מא' ועד ת' לניהול החשבונות בעסק, לא משנה מה גודל העסק ומהם סוגי המס שאתם משלמים – מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, מס קניה, מכס, מס מעסיקים וכל מס אחר – המרכז לרואי חשבון יטפל עבורכם בכל ההיבטים החשבונאיים בעסק לרבות חשבות שכר

-המרכז לרואי חשבון-

משה
גבעתיים
קרא עוד
"היה לי בעיה רצינית של חובות למס הכנסה ומע"מ ותוך חודש, עשיתם לי סדר בכל הניירת של ההוצאות והכנסות. מודה שאם המרכז לרואי חשבון, כנראה שהעסק שלי היה פושט רגל ממזמן."
נועה
רמת השרון
קרא עוד
"קיבלתי המלצה עליכם מחברה ומרגע השיחה הראשונית, הרגשתי את היחס וההתייחסות השונה שלכם משאר משרדי ראיית חשבון. אחת העסקאות הטובות ביותר שעשיתי בשביל העסק שלי זה לעבוד אתכם."
שלום
רמת גן
קרא עוד
"כמה רואי חשבון לא עברתי עד שהגעתי אליכם. תמיד חיפשתי משרד שייתן לי מענה מהיר ויגדיל ראש בשבילי בגלל שאני לא מבין בתחום הזה. אתם נותנים לי ראש שקט וחוסכים לי כסף. עושים את העבודה הכי טוב שאפשר לבקש!!"
שי
חולון
קרא עוד
"אני כבר יותר מ-10 שנים ממליץ לקולגות שלי על הנהלת החשבונות המסודרת והמקצועית שלכם. תמיד שיש לי שאלה, אתם עונים מהר ועושים לי סדר בראש. בנוסף, חסכתם לי כסך אדיר ותמיד אתם יוזמים רעיונות כיצד אפשר לחסוך עוד. אין עליכם!"
הקודם
הבא

ביטוח חובה – מחזיקים ברשותכם רכב ישן? גם אתם זקוקים לביטוח חובה וישנה דרך לחסוך בעלויות 

lawyer
מהו פירוק שיתוף בגירושין ואיך לעשות אותו נכון?

.רובנו מכירים את המושג 'פירוק שותפות' מהעולם העסקי. אבל להווי ידוע, כי המושג רלוונטי גם לבני זוג העורכים פירוק שיתוף בגירושין. בני זוג, במהלך חייהם המשותפים, צוברים רכוש ונכסים רבים. לכאורה, מתקיימת ביניהם גם כן "שותפות עסקית" לצד השותפות הזוגית, בה יש להם במשותף התחייבויות, זכויות, ונכסים.

מחסנית דיו למדפסת
7 אפשרויות הדיו המובילות למדפסת עבור משרדי רואי חשבון עסוקים

כשמדובר בניהול משרד רואי חשבון עמוס, יש צורך במדפסת אמינה עם דיו איכותי עבור משימות יומיומיות. עם כל כך הרבה אפשרויות בשוק, זה יכול להיות מכריע לבחור את הדיו המתאים למדפסת עבור המשרד שלך. כדי לעזור לפשט את התהליך, ריכזנו רשימה של 7 אפשרויות הדיו המובילות למדפסת המושלמות עבור משרדי רואי חשבון.

כל מה שהעסק שלך צריך בשביל לצמוח!

אל תזרקו את הכסף שלכם לפח!
התמודדות אל מול רשויות המס מצריכה רואי חשבון מנוסים שידעו איך לנהל את התיק שלכם בצורה שתחסוך לכם הון!

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!